הסיפור האישי שלי… | מאת: איתי נחמיאס
לפני כמה שנים כשהתחלתי להתעסק באופן מקצועי בבניית אתרים נהגתי לקחת את שירות האחסון הזול ביותר שהצלחתי למצוא, מה שאמר בדרך כלל איזשהי חברת אחסון בחו"ל, מאלו שמציעות הכל "בלתי מוגבל" בתיאוריה אבל לא מהססות לסגור לך את הברז בשנייה שפזלת לא נכון ומוכנות להקשיב לך רק דרך מיילים ואולי צ'אט רובוטי כזה או אחר.
החבילות האלו בדרך כלל מספיקות, במיוחד אם אתה רוצה בעיקר להתנסות – אני יכול להרים הרבה אתרים בקלות, כי אין הגבלה גם על מספר הדומיינים שאני מחבר לחבילה – פשוט מתייחסים אלי כלקוח יחיד תחת שם דומיין ראשי כלשהו. כמובן שאם אחד מהאתרים שלי עושה בעיות, כל שאר האתרים יכולים להיפגע מזה.
בשלב מסוים הייתי צריך לאחסן אתרים גדולים
כשרציתי להרים אתר מקצועי, הדילמה הייתה קצת יותר גדולה. קודם כל, לשים אותו עם פרויקטים נסיוניים על אותה חבילת האחסון נראה מסוכן – אתר שצריך למשוך גולשים ולקוחות לא יכול להרשות לעצמו להיפגע כאשר איזשהו אתר נסיוני עובר בטעות את הגבול של חבילת האחסון. לכן, ההחלטה הראשונה הייתה לרכוש חבילת אחסון אתרים נפרדת לפרויקט המסחרי.
מבחינתי, אין באמת תחרות בבחירת חברות שונות לאחסון אתרים בחו"ל. רובן מציעות פחות או יותר את אותם התנאים במחיר דומה. לכל אדם שני יש סיפור קטסטרופלי כזה או אחר עם אחת מהן – אתה לא יכול להבטיח שתקבל שירות הולם מאף אחת מהן, מעצם העובדה שהן יושבות בקצה השני של העולם. תודעת השירות אליה אנחנו רגילים בארץ (לטובה ולרעה) לא עובדת עם חברות כאלו.
לך, כצרכן, יש מעט מאד כוח (ומצד שני, במקרים של "מחמת הספק", החברה בד"כ תלך לקראתך), רוב התקשורת תעשית באמצעות פתיחת קריאת שירות במיילים ובמקרים מסויימים בצ'אט אונליין, שיכול להיות מתופעל בחלקו גם מול רובוט, עד שנראה שהגעת לשלב שמעבירים אותך לנציג שירות. כבר קרה לי שישבתי מול נציג שירות בצ'אט ובסופו של דבר אני הסברתי לו בדיוק מה שהייתה הבעיה ואיך פותרים אותה- כל מה שהיה לו לעשות זה להסכים איתי שזה הדבר הנכון לעשות. מילא.
יש כזה דבר חבילה בלתי מוגבלת?
לכן, השאלה האמיתית שיש לשאול היא האם אני רוצה להישאר עם חברה בחו"ל או לעבור לחברת אחסון אתרים בישראל. לטובת האחסון בחו"ל אנחנו מציבים את המחיר והחבילה "הבלתי מוגבלת" לכאורה – השימוש בחבילה כזאת מאד תלוי באופי הפרויקט שמקימים. לאתרים מסחריים גדולים חבילה "בלתי מוגבלת" היא לא ראלית, כי כולנו יודעים שאין דבר כזה באמת "בלתי מוגבל".
לטובת אחסון האתרים בישראל יש לנו את השירות והמהירות – באופן מוחלט, אם קהל היעד שלנו נמצא בישראל, מהירות הטעינה של האתר תהיה פי 10 מהירה יותר אם הוא מאוחסן בארץ – ההבדל בין טעינה בעשר מילישניות לאתר בישראל לעומת 80 מילישניות באירופה ו-150 מילישניות בארה"ב, במקרה הטוב.
אתם מעדיפים שירות בעברית או באנגלית במבטא הודי?
בעניין השירות, קודם כל אנחנו נצבים מול מחסום השפה – התקשורת מול חברת האחסון בחו"ל תהיה באנגלית (בין אם מארץ המקור או ממרכז שירות במקום אחר) לעומת תקשורת בעברית עם חברת אחסון אתרים בישראל. לחלק מהאנשים זה חלק מהותי מהעסקה – הם רוצים לדעת שמי שעומד מולם הוא אדם "כמוהם", שמבין את הצרכים שלהם ועומד לרשותם בשפת האם שלהם.
גם אם עניין השפה הוא לא מהותי, ברוב המקרים זמני התגובה של אנשי השירות בישראל יהיו טובים בהרבה מאלו של חברת האחסון בחו"ל, הן בגלל הבדלי השעות (2-3 באירופה, 7-8 בארה"ב) והן בגלל תודעת השירות של חברות האלו בישראל – בתור נותן שירות ל"חבר'ה" בארץ, הרבה עובדים ישראלים מרגישים חייבים יותר ללקוחות הישראליים שלהם.
המסקנה די ברורה
בסופו של דבר כאשר שקלתי את כל הגורמים החלטתי לרכוש לפרויקט החדש חבילת אחסון בישראל ולא בחו"ל. לאחר מספר חודשים, בהם הייתי צריך פעמיים לשחזר את השרת לתצורה קודמת בגלל תקלות שביצעתי, הבנתי שעשיתי את הבחירה הנכונה.